De wettelijke verhoging, wat is dat nu precies? En hoe wordt die berekend? In deze blog zal ik dat proberen duidelijk te maken.
Loon
Een werknemer heeft aanspraak op loon voor het verrichten van de overeengekomen werkzaamheden. In beginsel mag dit loon enkel in de vorm van geld worden uitgekeerd. In uitzonderingsgevallen mag het loon ook in andere vormen worden “betaald” aan een werknemer. Dit staat in artikel 7:617 BW. Het hele artikel kan je hier vinden.
De meeste werknemers krijgen dus het loon in de vorm van geld uitbetaald. In de regel wordt het loon tussen de 20e en 25e van de maand waar het op ziet overgemaakt. Als arbeidsrechtadvocaat krijg ik wel eens van werknemers de klacht te horen, dat het loon te laat is betaald. Het is dan bijvoorbeeld de 30e van de maand en normaal gesproken wordt het salaris op de 25e overgemaakt. De werknemer wil dan dat er direct actie wordt ondernomen, want het loon is toch te laat betaald? Is deze klacht terecht van de werknemer? Nee, dat is hij niet.
Termijn
Wanneer mag een werknemer gaan klagen en actie gaan ondernemen? Met andere woorden, binnen welke termijn moet de werkgever het loon betalen? Dit is bepaald in artikel 7:623 BW. Hierin staat als hoofdregel, dat het loon betaald moet worden na afloop van het tijdvak waarover het loon moet worden berekend. Dit betekent, dat het loon feitelijk pas op de 1e van de volgende maand betaald hoeft te worden. Het hele artikel met de hoofdregel en uitzonderingen is hier terug te lezen.
Wat is dan de sanctie voor de werkgever als er na de 1e van de maand nog niet is betaald? Dan moet er wettelijke verhoging betaald worden.
De wettelijke verhoging
De wettelijke verhoging is geregeld in artikel 7:625 BW. Daar staat wanneer er te laat betaald is en dus wanneer de wettelijke verhoging gaat lopen. En hoe de wettelijke verhoging wordt berekend.
Het loon moet uiterlijk op de 3e dag na afloop van de maand waarop het ziet aan de werknemer worden betaald. Vanaf de 4e dag gaat de wettelijke verhoging lopen. Vanaf de 4e t/m de 8e dag is het 5 procent per dag en vanaf de 9e dag komt daar telkens 1 procent bij. Er is wel een maximum aan de wettelijke verhoging in de wet opgenomen, namelijk 50 procent.
Ook is bepaald, dat de kantonrechter in een procedure de vrijheid heeft om de wettelijke verhoging te matigen tot een bedrag, dat hem met het oog op de omstandigheden billijk acht. Het hele wetsartikel is hier te vinden.
De kantonrechter
De kantonrechter mag het bedrag aan wettelijke verhoging dus matigen naar eigen inzicht. Deze matiging hoeft ook niet (uitgebreid) gemotiveerd te worden in het vonnis. Dit gebeurt dan meestal ook niet. In de meeste zaken waarin er (ook) wettelijke verhoging wordt gevorderd door een werknemer, is bij een ontslag op staande voet. Blijkt het ontslag op staande voet onterecht te zijn gegeven, dan heeft een werknemer vaak nog meerdere maanden loon tegoed. Hier zal een kantonrechter niet snel over gaan tot matiging van de wettelijke verhoging en zal de werkgever naast het achterstallige salaris ook nog eens 50% wettelijke verhoging moeten betalen.
Heel soms wil de kantonrechter de wettelijke verhoging vaststellen op 1 totaalbedrag, maar in de meeste gevallen zal de werkgever “gewoon” veroordeeld worden tot de maximale wettelijke verhoging.
Mocht u meer willen weten over een ontslag op staande voet en de voorwaarden, die daarvoor gelden, dan kunt u hier de blog daarover lezen van mijn kantoorgenoot Yvonne Weernink.
Conclusie
De conclusie is, dat het onterecht te laat betalen van loon een kostbare zaak kan worden. Het kan zo maar zijn, dan er over een maand niet 1 maandsalaris, maar 1,5 maandsalaris betaald moet worden. Mocht u hier meer over willen weten, dan kunt u contact opnemen met Advocaten van Waerde via telefoon 033- 820 03 88 of e-mail info@advocaten-van-waerde.nl.